Ignorar Comandos do Friso
Saltar para o conteúdo principal

SICAD

:

campanhas

SICAD
  • A-
  • A
  • A+
SICAD
  • Campanha Há Conversas Mais Fáceis6/11/2017

    ​O SICAD, no âmbito do Fórum Nacional Álcool e Saúde (FNAS), lançou a 31 de outubro uma campanha publicitária que pretende sensibilizar os pais de jovens até aos 18 anos para o uso nocivo de bebidas alcoólicas.

    Há Conversas Mais Fáceis foi o mote para o concurso promovido pelo Clube de Criativos em parceria com a Autorregulação Publicitária (ICAP) e o SICAD, tendo sido ganho por Gonçalo Martinho e Roberta Batista, ambos criativos da FCB Portugal, que produziram três suportes visuais que, a partir de hoje, serão divulgados através das plataformas digitais do SICAD e posteriormente distribuídos por Centros de Saúde e Unidades Hospitalares.
    Os quatro suportes publicitários dirigem-se aos pais de jovens menores de 18 anos e alertam para a importância do diálogo familiar nas questões relacionadas com o consumo de bebidas alcoólicas. Sob um fundo de cor sólida, o lettering forte destaca a mensagem e, de algum modo, relativiza o constrangimento que pais e mães possam sentir ao abordarem, com os seus filhos, esta temática.
    Recordamos que, segundo o IV Inquérito Nacional ao Consumo de Substâncias Psicoativas na População Geral, Portugal 2016/17, o consumo de álcool apresenta subidas das prevalências ao longo da vida, quer entre a população total (15-74 anos) quer entre a população jovem adulta (15-34 anos), e entre homens e mulheres pelo que a prevenção, com ênfase nos mais jovens, se torna essencial para tentar reverter estes dados.
    O Fórum Nacional Álcool e Saúde (FNAS) é uma plataforma em que um conjunto alargado de entidades aderem a uma carta de compromisso, que concorre para um agregado de objetivos com base nas metas do Plano Nacional para a Redução dos Comportamentos Aditivos e Dependências, designadamente nas que dizem respeito ao álcool. Nesta plataforma estão representados vários quadrantes da sociedade civil portuguesa desde os órgãos institucionais às associações relacionadas com a produção e distribuição de bebidas alcoólicas.   
     
     
      
    Download dos cartazes:
     
    Cartaz 1 - Pai estou grávida
    Cartaz 2 - Pai tenho namorado
          

     

  • RARHA - REDUCING ALCOHOL RELATED HARM16/10/2014

    Alcohol is the 3rd risk factor for disease and death in the European Union.  The direct costs through healthcare, crime, policing, accidents and productivity losses were €155 billion in 2010.  The EU strategy to support Member States in reducing alcohol related harm identifies common priorities, including the need to develop common evidence base and monitoring, and the need to inform and raise awareness on alcohol related harm. These are instrumental for the priorities to protect children, young people and the unborn child, to reduce harm among adults and to reduce harm due to drink driving. The prevalence of harmful drinking was chosen as one key indicator for monitoring progress against the EU strategy.

     

    RARHA is an EU Health Programme, funded by the European Commission. This is a 3 years Joint Action sustaining Member States to take forward work on common priorities in line with the EU Strategy to support Member States in reducing alcohol related harm.

    The main goal of the Joint Action is to contribute to the health and wellbeing of the EU citizens and to reduce costs to health systems and the wider economy.

    The Joint Action RARHA is coordinated by Portugal through SICAD, with the participation of 32 Associated Partners from 27 EU Member States plus Iceland, Norway and Switzerland, and 28 Collaborating Partners, such as the EMCDDA, WHO, Pompidou Group and OECD, among others.

    SICAD ensures the coordination of all partners involved, as well as the coordination of the Joint Action Work Package’s.

    The results of the Work Packages, divided into 3 horizontal and 3 vertical working areas, will contribute to a better understanding of European and national realities, through the harmonization of concepts and data collection, facilitating the monitoring of this phenomenon.

     

    The horizontal themes of Work Packages are: (a) coordination, (b) dissemination (c) evaluation.

    The vertical Work Packages address issues such as: (d) the need for better access to comparable data on consumption patterns and on the harmful use of alcohol, (e) guidelines for risk reduction and minimization of harm associated with alcohol use, taking into account specific contexts and target groups, and (f) the development of a good practice Tool-Kit.

     

    Member States will be mobilised to take-up a common survey methodology to obtain comparable data for monitoring progress in reducing alcohol related harm at national and EU level and for benchmarking national developments against wider trends.

    Common ground in communication on alcohol related harm will be widened, providing guidance for policy makers on the scientific basis and policy implications of low risk drinking guidelines.

    A good practice Tool-Kit on dissemination of information will be developed, taking into account effectiveness, transferability, relevance, costs and usefulness.

     

    More information at: www.rarha.eu QRcode of www.rarha.eu

Voltar